پاییز وسرما خوردگی

این روزا خوبین؟! از حالا من اگر می پرسین باید بگم دارم دوره پس از یه سر ما خوردگی سخت رو می گذرونم. به گمونم بهش می گن دوره نقاهت!!خوب راستش بسکه این سرفه ها حالمو گرفتن، تصمیم گرفتم، برم دنبالش و ببینم که تغذیه این جور مواقع چه راه حلی داره، از ما که گذشت امیدوارم هرگز بیمار نشید اما پاییزه وفصل سرماخوردگی دیگه، پس نکات زیرو از دست ندین:
اولین نکته مصرف کافی مایعاتِ مث اب و اب میوه های تازه. نوشیدنی های ادرار اور مث چای و قهوه هم ننوشید.
شیرو کلا لبنیات هم نخورید. مطالعات نشون داده که یه سری ترکیبات توی شیر وجود داره که باعث ازاد شدن هیستامین می شه. خوب ازاد شدن هیستامین هم باعث ابریزش بینی می شه و این خودش می تونه باعث بدتر شدن علائم سرما خوردگی بشه.
نوشیدنی الکلی هم مصرف نکنید. چون اب بدن رو کم می کنن که خود این هم باعث کم شدن ویتامین cبدن می شه از طرف دیگه باعث میشه کار کبد هم زیاد بشه.خوب توی دوره بیماری کبد به اندازه کافی سرش گرم سم زدایی هست دیگه !!
اگه خیلی اشتها ندارین خودتون رو به خوردن مجبور نکنین. غذاهای سبک و راحت الهضم(این کلمه از اختراعات خودم بود!)بخورین. سوپ سبزیجات، سالاد، مرغ و ماهی بخورین. غذا های پر چرب و دیر هضم نخورین.
رژیم متعادلی رو پیش بگیرین. برای جبران می تونین مکمل هم استفاده کنین مخصوصا ویتامین A ,Bcomplex ,C, و همچنین مینرال ها مث روی ومس.
گریپ فروت یه ماده غذایی خوب برای مبارزه با سرماخوردگیه. ویتامین c زیادی داره و کبد رو در سم زدایی کمک می کنه و کبد مث خط مقدم می مونه واسه سیستم ایمنی بدن. در چنین شرایطی کبد به یک الکالین نیاز داره برای سم زدایی. و همه ی مرکبات وقتی توی بدن متابولیزه میشن به ترکیبات قلیایی تبدیل می شن.
اما در مورد ویتامین Cو اینکه ایا وا قعا موثره برای پیشگیری از سر ماخوردگی، هنوز بحثه. بعضی مطالعات می گن که موثره و بقیه بی تاثیر بودن اون رو ثابت کردن. اون سری از مطالعات که فواید ویتامین Cرو نتیجه گرفتن، در واقع مگا دوز ویتامین رو به شرکت کنندگان داده بودن اما از عوارض مصرف مگا دوز این ویتامین، اسهال هست (دیگه حالا انتخاب با خودتونه اسهال یا سرما خوردگی؟!!) کمبود روی هم می تونه باعث کم شدن تعداد نوتروفیل های بدنتون بشه، که این خودش می تونه شما رو مستعد عفونت ها و همینطور سرما خوردگی کنه .
سوپ مرغ که همچنین با عنوان "پنی سیلین یهودی" هم شناخته شده ، 800 ساله که داره استفاده می شه و جواب داده.خیلی از مطالعات مدرن هم اینو ثابت کردن.
غذا های تند و ادویه ای هم نخورید( ننه غضنفر:حالا ادم اشتها نداره غذا بخوره قانون وتبصره هم می ذارن!!!)
هر چقدمی تونید مایعات گرم بنوشید. ویروس های سرما خوردگی تو دمای 90 درجه فارنهایت رشد و تکثیرشون کم میشه. چای زنجبیلی هم دو چندان خوبه، چون خاصیت ضد ویروسی داره.
نوتروفیل ها سلول های سفید خون هستند که ویروس ها رو تخریب می کنن. اما وقتی که تو شیرینی می خوری این سلول ها ضعیف می شن. بنابرین یه راه حل خوب برای پیشگیری از سر ما خوردگی دوری از شیرینی جات در طول دوره ی سرماست. در یک مطالعه محققان 2 گروه انتخاب کردن و به یک گروه 100 گرم قند معادل 2 قوطی نوشابه دادن . مشاهده نمونه خونی نشون داد که در گروهی که قند مصرف کرده بودن فعالیت نوتروفیل ها50 درصد کاهش پیدا کرده بود.
ته نوشت(!):این مطلب رو از این ادرس برداشتم، با اندکی دخل و تصرف!!
http://www.holisticonline.com/remedies/flu/cold_nutrition-and-diet-for-cold.htm

12 نظر:

کیوان فریور گفت...

خسته نباشین خانم تنگستانی. عجب پستی. پست اینجوری، عملی، خوبه. تشکر

در مورد اون ممد و مهدی و غضنفر و بیتا و ام کلثوم و اینا هم بله خیلی وقته خبر دارم. ولی خب...

خواهش میکنم از اونایی که خصومت شخصی دارند باهر کس! لطف کنن و برن رو در رو بد و بیراه بگن. این وبلاگ مال همه بچه هاست. ممنون از توجهتون.

محدثه گفت...

سلام خانم سرماخورده! حال و احوال؟
دستت درد نکنه .... کار هر چی دکتره واسه یه 5 -6 ماهی کساد کردی!!!
می بینی تو رو خدا فقط 2 دقیقه تجریباتم رو در اختیارت گذاشتم! عجب خانم دکتری شدیا!!!
راستی خیلی خوشحالم که بحثو عوض کردی (اصلاُ جالب نبود)
انشا... خیلی زود خوب بشی ( خواستی سوپ درست کنی به یاد کوره مواظب دستت خیلی باش بعدم بی زحمت زیاد درست کن به اندازه یه کلاس سرما خورده ... )

حدیث تنگستانی گفت...

اقای فریور ما پست اینجوری زیاد داشتیما!!شما یادت نیست!
اینا متاسفانه همون بدایی هستن که وقتی خوباخودشونو کنار می کشن جرئت میکنن بیان و عرض اندام کنن!!!.تنها ابزارشون هم دو به هم زنی ونسبت دادن اخلاقای زشت به این و اونه
امان از این ویروس محدثه خانوم که افتاده به جون این کلاس. تا یه شهید ندیم ول کن نیس که

ناشناس گفت...

شماها به عنوان نویسنده خیلی راحت نظراتتونو میرفستین
خب شما یکم منطقی ببرخوردید
من نصفه شب نظر دادم
حالا به اسم من ساعت 7 اومده
چرا

حدیث تنگستانی گفت...

پاسخ به ناشناس:
کدوم نظرو میگین دوست عزیز؟به گمونم اینقد پشت سر هم کامنت گذاشتین که خودتون هم یادتون نمی اد صب بوده یا شب!!!خوبه به عرضتون برسونم که همچین امکانی(یعنی تغییر زمان نظر ها)در سیستم بلاگروجود نداره.
یاد بگیریم کامنت هایی بذاریم که درباره پست نویسنده باشه...
تشکر

سلما گفت...

ویاد بگیریم قضاوت بی جا درباره کسی نداشته باشیم
من فقط یه سوال ازتون پرسیدم
فقط می خواستم بدونم امکان داره هم دانشجو بود و هم کنکور داد
اما شما..
ادعا میکنید با یه نظر درباره نویسنده ها صحبت نکنین اما خودتون بی پروا همه چی مینویسید
شاید 40 نفر حال داشته یه نظر بنویسه اما من خود خودمم

کیوان فریور گفت...

دوست عزیز شما با یکی از روشهای زیر کامت بزارید، بعد از اولین تایید، دیگه نظرات بعدیتون خودش نمایش داده میشه و منتظر تایید نویسندها نمیمونه. روشهای این پایین رو میگم.

کیوان فریور گفت...

آقا یا خانم سلما...
امکان اینکه هم دانشجو باشین و هم کنکور بدین نیست. وقتی برای کنکور ثبت نام میکنید، باید وضعیت تحصیلیتون مشخص باشه. اگه کنکور بدین و قبول بشین، یک سال از کنکور محرومید، مگر رشته ای که قبول شدید شبانه باشه. ولی با این حال اگه تا آخر دی ماه انصراف بدین، باز هم میتونید توی کنکور سال بعد شرکت کنید.

حدیث تنگستانی گفت...

یه خبر خوب واسه عاشقان پزشکی:اگه کارشناسی یکی از رشته های علوم پزشکی یا زیست و شیمی رو داشته باشین می تونین توی امتحانی شرکت کنین و اگه قبول بشین میتونین پزشکی بخونین.البته ظاهرا پیشنهاد خوبیه اما اینم یه جورایی مث وام هاییه که بانک ها میدن.وقتی گرفتی تازه می فهمی شرایطش چی بوده!!مثلا اگه اشتباه نکنم واسه همین تغییر رشته به پزشکی می بایستی مدرک ایلتس هم داشته باشی و شرایطی از این دست

farnaz گفت...

چی چی تا اخر دی ماه وقته
این اموزش که جواب درس حسابی نمیده
من عرق جبین ریختم فهمیدم اخرین مهلت انصراف 23 اذره
کشکی هم نیس تا گفتی انصراف بگن بفرما
احتمالا دوستتون خیلی مایه دار بوده
چون هزینه هر ترم پانصد هزار تومان ناقابل میشه
از ما که گذشت
هرکی پول واسه دان و جون واسه خوندن داره بسم ا...

کیوان فریور گفت...

خانم تنگستانی فرقی نمیکنه چه نوشته خودتون باشه، چه کپی یا ترجمه. برچسب زدن باعث میشه که گوگل وبلاگ رو در اولویت قرار بده، برای وقتی که نتیجه‌ی جست‌و‌جوی کسی توی وبلاگ هست. یعنی با برچسب زدن، گوگل مخاطبانش رو میفرسته به وبلاگ. توی بخش آمار میتونید فایده برچسب زدن رو مثلا در مورد همین نوشته ببینید.

در ضمن برچسب ها رو با کامای انگلیسی یعنی , جدا کنید. نه با کامای فارسی. بلاگر کامای فارسی رو نمیشناسه و تمام کلمات رو یک برچسب حساب میکنه.
تشکر

حدیث تنگستانی گفت...

خیلی خیلی شرمنده خانوم یا اقای ارال شدم!اخه خاله بازی نیس که دوست عزیز.این پست درباره سرما خوردگی هست و شما به مسائل حاشیه ای گویا علاقه ی بیشتری دارین.در هر صورت گمون نمی کنم حقوق بابای خانوم ایکس به این پست مربوط بشه.
دوستان از این به بعد نظرات خارج از موضوع تایید نمی شن.
باز هم تشکر

ارسال یک نظر