15 اکتبر از آب می نویسیم

قر ار بود امروز 15 اکتبر از آب بنویسیم. نوشتن درباره ی این موضوع کمی برایم مشکل بود چرا که دقیقا نمی دونستم درباره ی چه موضوعی از آب باید بنویسم . مثلا وقتی فهمیدم وبلاگ ها قرار است در این روز از آب بنویسند با خود فکر کردم که آیا انتخاب این موضوع بر می گردد به مشکلات اخیر نشت نفت در آب های خلیج مکزیک یا به علت تغیییرات اقلیمی و خشکسالی های چند سال اخیر که باعث کمبود منابع آب شیرین شده است؟
ولی زیاد به ذهن مبارک فشار نیاوردم و با یک سرچ ساده فهمیدم که دلیل اصلی این انتخاب بر می گردد به آب آشامیدینی ناسالم در جهان! درست است که می دونستم کشورهایی وجود دارند که هنوز به آب آشامیدنی کاملا سالم دسترسی ندارند اما اصلا نمی دانستم رقم بالای نزدیک به یک میلیارد نفر در این کره ی زمین زمینی که بیشتر مساحت آن را آب فرا گرفته هنوز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و هنوز از هر 4 مرگ کودکان زیر 5 سال یک مرگ به دلیل بیماری مرتبط با آب است و در کشورهای در حال توسعه 80% از بیماری ها مربوط به آب ناسالم است!


اما بیشتر از این جنبه ی آب موضوعی که برای خود من جالب است و نوشتن درباره ی آن را دوست دارم کم شدن منابع آبی کشور خودمان است. کم آب شدن رودخانه هایی که چندین سال در محل اصلی رفت و آمد مان از شهری به شهر دیگر و یا محل تفریحاتمان بودند" رودخانه هایی که زمانی پر آب بودند و از دیدن مناظر آن ها لذت می بردیم و اکنون چیزی از آب آن ها باقی نمانده. یا دریاچه ای که زمانی یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین در دنیا بود و هر ساله جان افرادی را می گرفت ولی اکنون خشک شده و اثری از آن آب های خروشان ازش نمانده...
در سرچی که داشتم متوجه شدم 15 اکتبر سال گذشته را به اقدام جهانی علیه تغییرات اقلیمی اختصاص داده بودند که هزاران وبلاگ نویس و فعال محیط زیست به اطلاع رسانی درباره ی خطر گرمای زمین پرداخته بودند گرمایی که پیش بینی شده بود در سال 2100 باعث خشکسالی شدید گرمای سوزان و طوفان های وحشتناک خواهد شد گرمایی که عامل اصلی آن خود ما انسان ها بوده ایم ولی می توانیم با در پیش گرفتن راه درست آن را جبران کنیم : با افزایش آگاهی های عمومی مصرف بهینه سوخت و انرژی افزایش سطح فضای سبز و جلو گیری از تخریب آن ها و کلا جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای و...

5 نظر:

کیوان فریور گفت...

تشکر خانم اسکندری. خب شد شما دست به کار شدی لاقل. با اجازه من برچسب ها رو اضافه کردم یکی دوتا.

خسته نباشین

حدیث تنگستانی گفت...

الان دیگه جهانی شدیم دیگه...!
کاشکی یه سال هم وبلاگ ها درباره هوا می نوشتن، بلکت یکی به فکر گرد و خاک بوشهر بیوفته!!به شخصه اگه درباره هوا بخوان بنویسن خیلی حرفا ها دارم که بزنم
تشکر

سحر گفت...

بوشهر علاوه بر هوا و ابش باید درباره بوی گند فاضلابش هم حرف زده بشه

فاطمه اسکندری گفت...

خواهشس می کنم.
در حال حاضر راهی راحت تر از این برا جهانی شدن پیدا نکردم این بود که گفتم تا دیر نشده دست به کار شوم...
اما برا گرد و خاک و دیگر مشکلات شهرمون بوشهر از جمله آن چه که سحر گفته می تونیم در یه زمان خاص خود ما نویسندگان وبلاگ هر کدوم جداگانه مطلبی در این زمینه بذاریم و...

ناشناس گفت...

به جمع وبلاگ نويس ها خوش آمدي سعي كن رشته تحصيلي ات را با نوشته هات سربلند وزنده كني سري به من هم بزن
http://behdasht-garmsar.blogfa.com/

ارسال یک نظر