آدامس!

اگر معمولا قبل از خوردن مواد غذایی، عادت به برچسب خونی دارید، مطمئنا با عباراتی مث شوگر فری، اسپارتام فری، سوربیتول، زایلوتول بر روی بسته بندی ادامس روبرو شدین. در این پست قصد دارم کمی این ترکیبات را توضیح بدم امید است که در انتخاب ادامس مناسب بهتون کمک کنه!!!
تاریخچه ی ادامس به ما میگه که اولین ادامس ها بدون قند بودند اما با تغییر ذائقه ی انسان امروزی، بعد ها قند و طعم های مختلف به اونها اضافه شده، اما با بالا رفتن نگرانی ها در مورد بالا رفتن مصرف قند در ادامس، دوباره ادامس های بدون قند ولی اینبار شیرین روانه ی بازار شد.
اولین ادامس های بدون قند، با شیرین کننده هایی مثل سیکلومات شیرین شدند. اما وقتی متوجه شدند که این ماده سلامتی انسان را به خطر می اندازد، دولت هایی مثل ایالات متحده استفاده از ان را ممنوع اعلام کردند. امروزه قند جایگزین هایی مصنوعی مثل اسپارتام، سوربیتول و...دارد.
سوربیتول، یکی از این شیرین کننده های مصنوعی هست که نسبت به شکر تنها 60 درصد شیرین می کند. و از انجایی که متابولیسم ان در بدن خیلی ارام صورت می گیرد، پس سطح انسولین را هم به اندازه ی شکر تحت تاثیر قرار نمی دهد. علاوه بر اینها، سوربیتول باعث پوسیدگی دندان هم نمی شود.خلاصه اینکه مورد تایید FDA هست. اما نباید تاثیرات مُلینی این ماده را در نظر نگرفت. سوربیتول میتواند باعث اسهال، نفخ و درد های شکمی در بعضی افراد شود. همین تاثیرات باعث شده که سوربیتول برای کودکان و افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند (مثلا در بیماری IBS) توصیه نشود.
اسپارتام، بر خلاف شکر پایه ی کربوهیدراتی ندارد. 180 برابر شیرین تر از شکر است! در بسیاری از مطالعات علمی روابطی بین مصرف اسپارتام و بیماری های جدی مشاهده شده است. از دست دادن حافظه، سرطان، افزایش وزن و فیبرومیالژیا از جمله ی این بیماری ها هستند که با مصرف اسپارتام در رابطه اند.
این روز ها بازاریابی به سمت تولید ادامس سالم حرکت می کند، به همین منظور شرکت های زیادی هستند که ادامس بدون قند تولید می کنند و مطالعات نشان میدهند که مصرف این ادامس ها بعد از غذا می تواند برای سلامت دهان و دندان مفید باشند. سوربیتول، شیرین کننده یی ست که به نظر می رسد انتخاب سالم تری باشد.
دسته ی دیگری از انواع ادامس را ادامس های طبیعی تشکیل می دهند. اساس این نوع برپایه ی مواد طبیعی هست مثل شکر و شیره ی برنج. خوبی این نوع ادامس به این است که شیرین کننده های مصنوعی در ان استفاده نمی شود.
یکی از برندهای ادامس طبیعی، Glee Gum® است. که گلوتن، لاکتوز، مخمر، تخم مرغ ندارد بنابراین این نوع می تواند برای افراد الرژن و افرادی که محدودیت در رژیم غذایی دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. اساس ادامس بر ماده ی کاملا طبیعی chicle ست. Chicle ، صمغ نوعی درخت است که در مناطق بارانی می روید.
دیگر برند ادامس طبیعی ، Xylichew Gum® است. شیرین کننده ی این نوع Xylitol است. Xylitol از میوه های مختلف و درختان سخت چوب گرفته میشود. اثر ضد پوسیدگی دندان و حتی اصلاح حفره های کوچک در این ماده تایید شده است.
برای اطلاعات بیشتر می تونین اینجا رو ببینین!

6 نظر:

الی گفت...

خیلی خوب بود
ولی اگه میشه بیشتر توضیح بدید...!
کلا ادامس از چی تهیه میشه؟
کمی هم جوری بگید که ما بدونیم.lol

حدیث تنگستانی گفت...

حتمن ایشالا توی فروم بیشتر خواهم گفت!!

کیوان فریور گفت...

آدامس چیز خوبیه. پیغمبر هم آدامس میخورد...خ خ خ خ خ
برمیگردم...ویییییییژژژژژ...اسمایلی سِنجد

حدیث تنگستانی گفت...

دروغگویان رستگار نمی شوند!
ها...! ها...برم نون بخرم؟!اسمایل پسر خاله

کیوان فریور گفت...

دروغ نمیگم :| تو کتاب نوشته بود

کیوان فریور گفت...

تست میکنیم اسمایلی ها رو

:) :D :P =D> /hi /dignose /wahaha /floor /bye

ارسال یک نظر