آیا کمبود ویتامین D باعث چاقی بچه‌ها می‌شود؟

معمولا وقتی حرف از ویتامین D زده می شود، ذهن ها سریعا به سوی رشد و استخوان سازی سوق پیدا می کند. که البته زیاد باعث تعجب نیست زیرا این ویتامین در استخوان سازی نقش کلیدی دارد. ولی باید توجه داشت که نقش ها و عملکردهای ویتامین D تنها به این مورد ختم نمی شود.
منابع غذایی ویتامین D - برای نمایش سایز بزرگ کلیک کنید
مطالعه ای (اینجا - the American Journal of Clinical Nutrition) که به روی 479 کودک و نوجوان 5 تا 12 ساله در مدت دو سال و نیم انجام شده است، ادعا می کند که کمبود ویتامین D در بچه ها، باعث چاق شدن آنها خواهد شد (این موضوع در بزرگسالان به اثبات رسیده است). در این مطالعه 10 درصد از بچه ها دچار کمبود ویتامین D بوده اند و 46 درصد از آنها دچار (کلمه از این بهتر پیدا نکردم) عدم دریافت کافی ویتامین D. 
مطالعه نشان داد که کمبود و عدم دریافت کافی ویتامین D با 0.1 افزایش BMI سال و 0.8 سانتیمتر افزایش دور کمر در سال همراه است. شاید این اعداد در نگاه اول معمولی به نظر برسند، ولی باید توجه داشت که این افزایش هر ساله هست و در طول سالهای دوران کودکی و نوجوانی مجموع اعداد را باید مد نظر داشت. در نهایت، تنها یک مطالعه کافی نیست و مطالعات بیشتر با متدهای متفاوت، می تواند برطرف کننده ابهامات باشد.
میزان ویتامین D توصیه شده در مصرف روزانه، 400 واحد است. منابع غذایی این ویتامین را در عکس می بینید. به علاوه مکمل ها و اشکال دارویی این ویتامین نیز در دسترس اند. در کشورهای توسعه یافته، مواد غذایی مصرفی غنی شده با این ویتامین مثل شیر و آب میوه نیز در دسترس عموم قرار دارد. ضمن اینکه زرده تخم مرغ نیز دارای 25 واحد ویتامین D است (که البته در عکسی که من گذاشتم وجود ندارد!).

پی نوشت : کشتم خودمو که کتابی بنویسم معلومه از اونجا؟

0 نظر:

ارسال یک نظر